Iedereen houdt van de krant

In het licht van het actuele debat over de persconcentratie in Vlaanderen is
het misschien boeiend even naar de Franse pers te kijken.

1.

In tegenstelling tot wat buitenlanders vaak menen, leest de modale Fransman
niét Le Monde, Le Figaro, Libération of I'Humanité. Hij leest — en koopt —
regionale kranten, én I'Equipe. De absolute topper in het Franse pers-
landschap is Ouest-France (733.000 betaalde exemplaren), en ook La Voix du
Nord, Le Parisien, Sud-Ouest en andere regionale kranten verdedigen zich
meer dan behoorlijk. Vaak gaat dat met heel lokale edities. (De krant die
hier om de hoek verkocht wordt, is niet dezelfde als degene die aan de
overkant van de Delle wordt geslijt.) Met regionale titels worden regionale
persimperia opgebouwd, en dan weer ontmanteld. Vandaag is de Belgische
familie Rossel (Le Soir) prominent aanwezig op de Noord-Franse krantenmarkt
(La Voix du Nord, Nord-Eclair, I'Union...).

2.

Wist een prestigieuse, nationale krant als Le Monde tot 2002 nog gestaag te
groeien (407.000 verkochte exemplaren in 2002, tegen slechts 182.000 in
1962 1), sindsdien gaat het bergaf (geen 300.000 meer vandaag). Ook voor
Libération en Le Figaro was 2002 een keerpunt. Libération verloor sindsdien
zelfs 40% van zijn klanten (er blijven er minder dan 100.000 over), Le Figaro
maar 10% (er blijven er 330.000).

3.

2002 was de komst van de gratis-pers. Ook in Frankrijk heeft die grote gaten
geslagen in het lezersbestand, vooral in steden en agglomeraties met metro's,
bussen en trams (Parijs, Lyon, Marseille, Bordeaux, Nantes, Lille, Straatsburg,
Toulouse, Montpellier, Nice) : elke dag 990.000 uitgedeelde exemplaren voor
20-Minutes, 910.000 voor Direct-Matin, en 760.000 voor Metronews. (Hier
dient opgemerkt dat deze kranten strikt genomen geen dag-bladen zijn.
Verwacht geen gratis krant op zaterdag, of wanneer teveel potentiéle lezers
op vakantie zijn.)

4,

Sinds halverwege de jaren 90 zijn de kranten ook op het web actief, eerst
gratis, dan meer en meer betalend. LeMonde.fr bestaat sinds 1995. Toen
was al het gepubliceerde nog gratis, in 2002 kwamen er bijkomende functies
en inhoud voor wie daarvoor betaalt, en sinds 2006 is er een volledig digitale
editie.

Frankrijk telt ook één puur digitale krant, zonder reclame bovendien, maar
mét abonnees : het in 2008 opgerichte Mediapart, met journalist Edwy Plenel
als spilfiguur. Die krant speelde een belangrijke rol in enkele recente politieke
affaires, die de heersende regeringen (eerst Fillon voor Sarkozy, nadien
Airault voor Hollande) en hun respectieve ministers van financién geen goed
deden : de onthullingen omtrent Woerth (2010) en Cahuzac (2012). De krant
gaat er, niet onterecht, prat op het meest onafhankelijke dagblad te zijn.

(Le Canard Enchainé is, even terecht, een onafhankelijk week-blad, ook
zonder de minste reclame, maar enkel op papier verspreid.)



5.

Op jaarbasis besteedt de Franse staat een kleine 300 miljoen euro aan steun
voor de geschreven pers, waarvan zo'n 175 miljoen ter compensatie van de
voordelige posttarieven (de Staat betaalt La Poste om met verlies kranten te
verdelen). Deze steun gaat naar de meest diverse dag-, week- en maand-
bladen. Niet alleen titels als Le Monde en Le Figaro, of regionale dagbladen
als La Dépéche du Midi en Le Dauphiné Libéré, maar ook publicaties als Modes
et Travaux, Moto verte, 60 millions de consommateurs, Le Chasseur francais,
Glamour, enz. zitten daar bij.

6.

Die "bekommernis" van de overheid volstaat niet om kranten recht te houden.
Van wie in Frankrijk een mooi fortuintje heeft bijeengeharkt, wordt blijkbaar
verwacht dat hij ook een krantje in zijn boodschappenmandje dropt. Het
weekblad Challenges publiceert elk jaar in juli de 500 grootste vermogens van
het land (het grootste is dat van Bernard Arnault, 27 miljard euro, op zich al
goed voor meer dan 0,2% van het totale vermogen van alle Fransen).

Leg je die lijst naast een recent lijstje van het maandblad Le Monde
Diplomatique, dan blijkt dat er van de twaalf grootste vermogens zes zijn die
ook een nationaal opiniérend dag- of weekblad in hun portefeuille hebben.
Wellicht niet geheel toevallig zijn dat (behalve Serge Dassault) vooral nieuwe
rijken. Blijkbaar is zo'n krantentitel wel handig voor het prestige van de
Nouveau Riche, en om deuren te openen waar die anders gesloten blijven.
Een aantal van hun bedrijven leven overigens van overheidsopdrachten
(Dassault) of -concessies (telecommunicatie). Sommige “grandes fortunes”
zijn echter niet lang kranteneigenaar gebleven : voér Patrick Drahi was
Edouard de Rothschild (die je ook steevast in de top twintig van de grootste
vermogens vindt) de belangrijkste aandeelhouder van Libération. Komt een
Franse krant in problemen, dan zoekt iedereen (ook het beleid) wie er wat
zakgeld heeft en graag een perspluim op zijn hoed steekt. Want geef toe :
de Rothschild en Libération, het had wel wat!

7. De cijfers

1.

Bernard Arnault : 27 miljard euro

luxe (LVMH)

eigenaar van het dagblad : Les Echos, 125.000 exemplaren
staatssteun voor Les Echos : 4.040.000 euro / jaar

2.
Liliane Bettencourt en familie : 26 miljard euro
cosmetica (L'Oréal)

3.
Gérard Mulliez en familie : 20 miljard euro
distributie (Auchan)

4,
Axel Dumas en familie : 17 miljard euro
luxe (Hermes)




5.
Gérard et Alain Wertheimer : 14,5 miljard euro
luxe (Chanel)

6.

Serge Dassault : 13,5 miljard euro

luchtvaartindustrie (Marcel Dassault Industries)

ook senator en voormalig burgemeester van Corbeil-Essonnes
eigenaar van het dagblad : Le Figaro, 330.000 exemplaren
staatssteun voor Le Figaro : 16.180.000 euro / jaar

7.

Francgois Pinault : 13,5 miljard euro

distributie en luxe (Le Printemps, La Redoute, diverse luxe-merken)
eigenaar van het weekblad : Le Point, 400.000 exemplaren
staatssteun voor Le Point : 4.660.000 euro / jaar

8.

Vincent Bolloré : 10 miljard euro

transport (oorspronkelijk papier, nadien plastiekfolie)
eigenaar van het gratis dagblad : Direct Matin

9.

Xaviel Niel : 8,5 miljard euro

telecommunicatie

eigenaar van het dagblad : Le Monde, 280.000 exemplaren

staatssteun voor Le Monde : 16.150.000 euros / jaar

tevens eigenaar van het weekblad : Le Nouvel Observateur, 500.000 ex.
staatssteun voor Le Nouvel Observateur : 8.265.000 euros / jaar

10.
Pierre Castel en familie : 7,5 miljard euro
wijnen, bier

11.
Emmanuel Besnier en familie : 6,5 miljard euro
voedingsnijverheid (Lactalis: melk, kazen...)

12.

Patrick Drahi : 6 miljard euro (een rijzende ster)
telecommunicatie

eigenaar van de krant : Libération, 95.000 exemplaren
staatsteun voor Libération : 9.835.000 euro / jaar

De zes eigenaars van de kranten Le Figaro, Le Monde, Libération, Les
Echos en Direct Matin, en van de weekbladen Le Nouvel Observateur en Le
Point zijn samen goed voor 0,7% van het Franse vermogen (dat 12900
miljard euro bedraagt). (Wat verder in het lijstje vind je ook Martin
Bouygues, eigenaar van de krant Metronews, en van TF1...).
Trouwens, als je er rekening mee houdt dat twee derde van dat patrimoine
des ménages uit huizen bestaat, die ze veelal zelf bewonen, dan zijn de zes
kranteneigenaars goed voor ongeveer 2% van het beschikbare vermogen.

Jef, 14 juli 2014



