Jef Van Staeyen
Ik zal u meteen verrassen, zoals ik zelf verrast ben geweest. Drie jaar geleden ben ik naar Antwerpen verhuisd, ik heb er bijna dagelijks de tram genomen, en wat me verraste — en nog steeds verrast — is de goede sfeer in de tram. De aandacht van de reizigers voor elkaar. De spontane hulpzaamheid. Ik rij graag met de tram.
(een essay, januari 2023)
Ik mag buitenlanders wel bewonderen die in Antwerpen de tram nemen, zich niet van nummer vergissen en op de juiste halte afstappen, want de informatie die De Lijn haar (potentiële) klanten biedt, is meestal fout, of onbestaande. Een spotschrift, veel te zacht voor hoe de tram echt is.
(november 2019)
Schaf de dienstregeling af, en zorg ervoor dat de trams zo snel en zo regelmatig mogelijk rijden. Sneller dan een dienstregeling als het kan, en trager als het moet.
Twee verklarende nota’s (juli 2021 en december 2022)
Het is een dagelijkse ergernis. Daarom vind je hier meerdere berichten over reclame-trams.
Met deze ode aan de PCC-trams ga ik enkele vrienden en medestrijders voor een beter openbaar vervoer tegen de borst stoten en de kar rijden, op het paard zetten en in het harnas jagen. En op het verkeerde been én spoor zetten. Ik weet het.
(september 2021)
Dit is geen tram maar een trein, waar door de NMBS met de reizigers wordt gesold.
Ook dit gaat veeleer over treinen dan trams: Er zijn namelijk drie redenen waarom bussen of treinen — of trams — vaak leeg moeten rijden, om efficiënt te zijn.
(januari 2016)
Niet één, maar twee korte teksten vind je hier, als pleidooi om de tram in de stad niet door bussen te vervangen.
(oktober 2021)
Een “toffere route waarop we meer kunnen zien”, zo beschrijven enkele studenten de voordelen van de bovengrondse tram 7, boven de ondergrondse 15.
(december 2020)
Lydia Peeters, de Vlaamse minister voor mobiliteit en openbare werken, heeft geen geld voor trams, maar wel projecten voor tunnels. Voor tramreizigers is dat geen goede zaak.
(een opinie, maart 2022)
Ooit een vliegtuigtram gezien? Nee, ze bestaan (nog) niet. Maar trambussen zijn er wel, en die zijn evenveel tram als een vliegtuigtram zou kunnen vliegen.
In Vilvoorde ervaarde ik wat een trambus echt is.
(september 2021)
De vervoerregio Antwerpen heeft een plan. Dit is mijn reactie daarop. Omtrent trams en voetgangers.
(november 2020)
De tram is — met voorsprong — de belangrijkste vorm van circulaire en deeleconomie. En dat is hij sinds lang. Een essay over wat oud is, en over wat nieuw lijkt.
(augustus 2021)
Gelukkig luisteren we niet altijd naar wat De Lijn ons zegt te doen. Het is Double Bind.
(september 2024)
Al meer dan vijftig jaar zitten er fouten in het Antwerpse pre-metronetwerk, en wordt er op die fouten voortgebouwd. Hoe kunnen die gecorrigeerd worden?
(juli 2024)
Rijsel, Roubaix en Tourcoing hebben een tram-traditie. Denk aan de Mongy, die over de Grand Boulevard de drie steden met elkaar verbindt. Komt er na dertig jaar stilte weer een tram-project in de Franse metropool?
(een korte bijdrage voor het tijdschrijft “les plats pays”, december 2022)
Niet alle Noord-Franse tramprojecten die in 2010 op stapel stonden, zijn ook uitgevoerd. Maar een bezoek aan Valenciennes is de moeite zeker waard. Niet alleen, maar óók, omwille van de trams.
(een artikel uit 2010 voor het jaarboek “de Franse Nederlanden”)
Antwerpen heeft geen metro noch pre-metro, maar trams die door tunnels rijden. Een “Knack”-nummer van 1987 voert ons terug naar de discussies daaromtrent.
(april 2020)
Een (zeer) kort verhaal over een tram, een valies en een witte muts, Afghanistan, Istanboel en het Felixarchief.
(februari 2022)
Drie minuten, eenenvijftig seconden en nog wat, dat is mijn tijd om in “metro”-station Diamant, vertrekkend van op het voetpad, het perron op de laagste verdieping te bereiken.
Daarmee verbeterde ik mijn record: slechts drie minuten, negentien seconden, vierentachtig honderdsten in station Zegel, om naar boven te gaan.
(juli 2020)
In dit korte verhaal (het eerste van twee Berchemse niemendalletjes) tovert een tram een glimlach op het gelaat van een fietsster.
(juni 2021)
© 2024 moskenes.be
Thema gemaakt door Anders Noren — Boven ↑