moskenes.be

Jef Van Staeyen

  • welkom
  • bloemlezing
  • essays
  • foto’s
  • grafiek
  • verhalen
  • recent
  • fr
  • welkom
  • bloemlezing
  • essays
  • foto’s
  • grafiek
  • verhalen
  • recent
  • fr

geen stad zonder trams

de tram als stad, waar reizigers burgers zijn

Ik zal u meteen verrassen, zoals ik zelf verrast ben geweest. Drie jaar geleden ben ik naar Antwerpen verhuisd, ik heb er bijna dagelijks de tram genomen, en wat me verraste — en nog steeds verrast — is de goede sfeer in de tram. De aandacht van de reizigers voor elkaar. De spontane hulpzaamheid. Ik rij graag met de tram.

(een essay, januari 2023)

de Antwerpse tram

Ik mag buitenlanders wel bewonderen die in Antwerpen de tram nemen, zich niet van nummer vergissen en op de juiste halte afstappen, want de informatie die De Lijn haar (potentiële) klanten biedt, is meestal fout, of onbestaande. Een spotschrift, veel te zacht voor hoe de tram echt is.

(november 2019)

een glijdende dienstregeling voor de Antwerpse trams

Schaf de dienstregeling af, en zorg ervoor dat de trams zo snel en zo regelmatig mogelijk rijden. Sneller dan een dienstregeling als het kan, en trager als het moet.
Twee verklarende nota’s (juli 2021 en december 2022)

de Lijn vandaliseert haar trams liever zelf

 

Het is een dagelijkse ergernis. Daarom vind je hier meerdere berichten over reclame-trams.

  • vandalisme op de tram, dat doen we liever zelf
  • De Lijn schaamt zich voor haar reizigers
  • waarom ik geen aarbeien eet
  • De Standaard spuwt in je gezicht

ode aan de PCC-trams

Met deze ode aan de PCC-trams ga ik enkele vrienden en medestrijders voor een beter openbaar vervoer tegen de borst stoten en de kar rijden, op het paard zetten en in het harnas jagen. En op het verkeerde been én spoor zetten. Ik weet het.

(september 2021)

een vluchtheuvel in Merksem

De halte Ringlaan is een belangrijke halte, maar de oversteekplaats is er niet naar.

(november 2024)

klassestrijd op een Belgische trein

de lage kwaliteit van een eerste klaase-rijtuig van de NMBSDit is geen tram maar een trein, waar door de NMBS met de reizigers wordt gesold.

wie volle treinen wil, moet lege aanvaarden

Ook dit gaat veeleer over treinen dan trams: Er zijn namelijk drie redenen waarom bussen of treinen — of trams — vaak leeg moeten rijden, om efficiënt te zijn.

(januari 2016)

de tram is de beste vriend van de voetganger

Niet één, maar twee korte teksten vind je hier, als pleidooi om de tram in de stad niet door bussen te vervangen.

(oktober 2021)

tram 7 — de tram als beleving van de stad

Een “toffere route waarop we meer kunnen zien”, zo beschrijven enkele studenten de voordelen van de bovengrondse tram 7, boven de ondergrondse 15.

(december 2020)

we willen trams, geen tunnels

Lydia Peeters, de Vlaamse minister voor mobiliteit en openbare werken, heeft geen geld voor trams, maar wel projecten voor tunnels. Voor tramreizigers is dat geen goede zaak.

(een opinie, maart 2022)

een trambus is een bus

Ooit een vliegtuigtram gezien? Nee, ze bestaan (nog) niet. Maar trambussen zijn er wel, en die zijn evenveel tram als een vliegtuigtram zou kunnen vliegen.
In Vilvoorde ervaarde ik wat een trambus echt is.

(september 2021)

waarheen met de tram in Antwerpen in 2030

De vervoerregio Antwerpen heeft een plan. Dit is mijn reactie daarop. Omtrent trams en voetgangers.

(november 2020)

tram 12 en de bretzel-economie

De tram is — met voorsprong — de belangrijkste vorm van circulaire en deeleconomie. En dat is hij sinds lang. Een essay over wat oud is, en over wat nieuw lijkt.

(augustus 2021)

de dubbele binding van De Lijn

Gelukkig luisteren we niet altijd naar wat De Lijn ons zegt te doen. Het is Double Bind.

(september 2024)

tram 12, de grote kwis

Doe mee aan de kwis, en beslis waarheen je tram 12 rijdt.

(november 2020)

kan de Antwerpse pre-metro ooit volwassen worden?

Al meer dan vijftig jaar zitten er fouten in het Antwerpse pre-metronetwerk, en wordt er op die fouten voortgebouwd. Hoe kunnen die gecorrigeerd worden?

(juli 2024)

nieuwe tramlijnen in Rijsel, Roubaix en Tourcoing?

Rijsel, Roubaix en Tourcoing hebben een tram-traditie. Denk aan de Mongy, die over de Grand Boulevard de drie steden met elkaar verbindt. Komt er na dertig jaar stilte weer een tram-project in de Franse metropool?

(een korte bijdrage voor het tijdschrijft “les plats pays”, december 2022)

vrije baan voor trams in Noord-Frankrijk

Niet alle Noord-Franse tramprojecten die in 2010 op stapel stonden, zijn ook uitgevoerd. Maar een bezoek aan Valenciennes is de moeite zeker waard. Niet alleen, maar óók, omwille van de trams.

(een artikel uit 2010 voor het jaarboek “de Franse Nederlanden”)

treinreizigers misleid door verkiezingsstunt

5 april is niet 1 april…

(april 2024)

Antwerpse trams in 1987

tram 7 op Groenplaats in 1987Antwerpen heeft geen metro noch pre-metro, maar trams die door tunnels rijden. Een “Knack”-nummer van 1987 voert ons terug naar de discussies daaromtrent.

(april 2020)

valies

Een (zeer) kort verhaal over een tram, een valies en een witte muts, Afghanistan, Istanboel en het Felixarchief.

(februari 2022)

3' 51'' 70

Drie minuten, eenenvijftig seconden en nog wat, dat is mijn tijd om in “metro”-station Diamant, vertrekkend van op het voetpad, het perron op de laagste verdieping te bereiken.
Daarmee verbeterde ik mijn record: slechts drie minuten, negentien seconden, vierentachtig honderdsten in station Zegel, om naar boven te gaan.

(juli 2020)

een tram en een glimlach

In dit korte verhaal (het eerste van twee Berchemse niemendalletjes) tovert een tram een glimlach op het gelaat van een fietsster.

(juni 2021)

Tags

Americana Antwerpen architectuur en stedenbouw covid de toekomst alsof je er was essays Europa foto-grafiek fotografie grafiek grensoverschrijdend Italia kunst la France d'Aujourd'hui literatuur mobiliteit Montréal & Co Nero politiek en samenleving prospective publicaties reizen rubrieken taal tram vergeten voetganger verhalen en zo vluchtelingen en migranten wetenschap en techniek wie ik ben

wie ik ben

In mei 1953 in Merksem geboren, ben ik een geboren en getogen Antwerpenaar.
(“Een pagadder” of “een stroboer”, zullen de echte sinjoren zeggen.)
Meer dan 36 jaar heb ik in Frankrijk gewoond en als stedenbouwkundige gewerkt, in de omgeving van Parijs, in Niort en vooral in Lille (Rijsel). Zo werd ik “nordiste” (toch bijna).
Nu ben ik weer “sinjoor”.
Mijn lievelingsauteur heet Stefan Zweig, mijn lievelingsmuziek is van Händel.
Ik hou van de Lofoten, waar ook het eiland Moskenes ligt.

reacties

U kan reageren via:
info — apenstaart — moskenes — punt — be

Log in

  • Wachtwoord vergeten?

© 2025 moskenes.be

Thema gemaakt door Anders Noren — Boven ↑