Jef Van Staeyen

Categorie: 2024 (Pagina 2 van 15)

ik ben een mecenas (en dat ben jij ook)

Terwijl in Oudenaarde nog tot 5 januari een prachtige tentoonstelling over Margaretha van Parma loopt — in Parma Margaretha van Oostenrijk genoemd — verheugt het Hof van Busleyden in Mechelen ons tot 16 maart met een klein maar boeiend deel van de imposante kunstcollectie van kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle. Parma en Granvelle waren tijdgenoten (16de eeuw), en zelfs meer dan dat. Beiden stonden in dienst van het Habsburgse hof: Granvelle is raadgever van Parma geweest, toen zij in Brussel in opdracht van haar halfbroer Filips II landvoogdes van de Nederlanden was. De zeer Habsburgtrouwe en hardvochtige Granvelle heeft er zijn Mechelse aartsbisschoptitel aan verdiend. Kerkelijke titels waren in de zestiende eeuw meer dan ooit een wereldlijke aangelegenheid.

Beide tentoonstellingen besteden veel aandacht aan de kunstcollecties van die machtige edellieden.  Is voor Margaretha van Parma de kunst slechts een deel van de tentoonstelling, die vooral de persoon als onderwerp heeft, dan is voor Granvelle zijn kunstcollectie — en vooral de wandtapijten — het onderwerp zelf. Beide edellieden worden mecenas genoemd. Ze hebben veel kunstenaars aan het werk gezet. Ze hebben er veel geld — belastinggeld — aan besteed.

Maar wie goed luistert hoort ook wat anders. De paleizen waren groot en koud, en ongezellig. En ze waren allicht ook stil — of gevuld van ongewenste geluiden. Daarom bestelden de Parma’s en de Granvelle’s die zich dat konden veroorloven, de hoge adel en clerus, en soms ook de rijkere burgerij, wandtapijten, schilderijen, zilverwerk en muziek. Al die mooie, kostbare dingen. Het succes van de wandtapijten, zo leren we, was ook te danken aan het feit dat men ze makkelijk kon meenemen wanneer men van het ene ongezellige kasteel naar het andere trok. Muziek kon men niet meenemen, dus nam men de musici mee. Wat die edellieden deden, voor de promotie van de kunst, was in essentie hetzelfde als wat jij en ik en onze tijdgenoten doen, wanneer we kunst of andere mooie dingen kopen, bij IKEA of elders, om onze huizen op te fleuren, en wanneer we met cd’s, fonopaten, radio of spotify muziek in onze huiskamers, onze auto’s of elders brengen, of wanneer we naar de cinema gaan. We steunen de kunst, weliswaar op discretere wijze. Laat het via belastingen zijn, via tickets voor concerten, theaters of musea, via abonnementen of aankopen, zo zijn we mecenas allemaal.

voor een kleurrijk nieuw jaar

trouvez ici la même page en français 🇫🇷

Verviersstraat — De Gerlachekaai, Antwerpen,   november 2024

Ik zet er graag deze foto bij, van het Louvre Lens. Ze heeft niet minder, maar andere kleuren. En ze heeft een nauwelijks zichtbare spiegeling op de gevel rechts.

Le Louvre Lens,   augustus 2024

Klik hier of klik op een van de foto’s voor een dertigtal beelden, op één na allemaal van 2024. Kies voor “presentatiemodus” in uw browser.

En voooral: mijn beste wensen voor een mooi nieuw jaar.

overheidswebsites-punt-nl

Ik heb geen televisie, maar pik op het internet wel eens een (oud) tv-programma mee. Zoals een Avondshow van Arjen Lubach op VPRO. Vijf minuten actualiteit, tien minuten voor de behandeling van een maatschappelijk onderwerp, en dan tien minuten met een gast. Alles op een luchtige, spottende toon. Boer, Belg of boomer kan je voor Lubach best niet zijn. Noch Limburger, of politicus, of mediafiguur uiteraard. Tenzij je tegen een stootje kan.
Het is — nee, was — een vlot programma, vier keer per week, dat op een leger medewerkers kon rekenen. Lubach aarzelde niet een standpunt in te nemen, dat ik veeleer links-liberaal zou noemen. Alhoewel. Het is altijd zo geweest, het is traditie, we doen nu eenmaal zo, of vroeger was het beter zijn in alle geval geen argumenten waarmee je bij hem moest afkomen.

Sommige items zijn (veel) beter dan andere, maar dat van januari 2023 over de wildgroei aan overheidswebsites in Nederland is een absolute uitschieter. Zoek Arjen Lubachs avondshow op NPO, ga naar het derde seizoen, aflevering 6. Van 7’42” tot 18’42” brengt de Onderzoeksredactie, in feite de cabaretier Tex De Wit, een overzicht van zijn onderzoekswerk midden de 1800 (landelijke) overheidswebsites. Tex De Wit is een trouwe medewerker aan de show, en de zoon van de even begaafde Peter De Wit, striptekenaar, bekend van Sigmund (in De Volkskrant) en de Burka babes.
De avondshow
is een snelle show, het moet vooruit gaan. Des te opvallender is hoe Lubach en De Wit in hun spel bij wijlen stilte en traagheid introduceren. Een stilte die meer zegt dan de woorden ervoor. De avondshow wordt niet rechtstreeks uitgezonden. In de vooravond wordt hij opgenomen, met publiek, om in de late avond, na nog enig monteerwerk neem ik aan, in de ether of op antenne te gaan — bestaat die ether nog? bestaan die antennes nog? Een hele krachttoer, het bekijken waard.

Berchem — het Saffierpark is bedreigd

protest-affiches aan de vensters van de huizen, in 2020

Eén van de voordelen van de Covid-periode was dat ik bij mijn wandelingen in Berchem de Saffierstraat ontdekte, en het protest van de bewoners tegen de aanleg van een fietssnelweg langs de spoorweg, wat de vernieling van een zeldzaam stuk natuur zou betekenen. Rechtover de huizen, beneden de spoorwegberm, zijn er volkstuintjes, en die zijn in de loop der jaren tot veel meer dan tuintjes uitgegroeid. Het is een avontuurlijk park voor de buurt, voor de planten en de dieren, nog versterkt door de prachtige bomen langs de straat. Voor de aanleg van een fietssnelweg (een deel van de F11 naar Lier) zal een groot deel van die natuur over ongeveer 1 km verwijderd worden, en komt er naast die toekomstige fietssnelweg… een buurtpark… dat er al is. Enkel de bomen langs de straat blijven bewaard.

Klik hier, of klik op de foto, voor beelden van het Saffierpark
En lees hier de website BAF 11 Groenenhoek  (Beter Alternatief Fietsostrade)

Langsheen de Saffierstraat ontwikkelde zich decennia-lang een groenzone met zeer diverse vegetatiestructuur: het Saffierpark. Exotische heesters, tuinplanten en inheemse vegetatie zijn hier sterk verweven geraakt. (…)
Tot dusver werden hier ongeveer 360 insectensoorten op of naast de bloemen van 111 plantensoorten aangetroffen. 80 soorten wilde bijen, 120 soorten wespen, 200 soorten vliegen en muggen (waaronder 63 verschillende zweefvliegen), 17 soorten vlinders, 12 soorten libellen, 8 soorten sprinkhanen, 60 soorten wantsen en cicaden, 80 soorten kevers… er leeft en beweegt heel wat in het struikgewas van het Saffierpark! (…)
In het Saffierpark heeft zich 2,7 ha buurtgroen jarenlang dankzij kleinschalig beheer door lokale buurtbewoners, midden in de stad, kunnen ontwikkelen. (…) Er is een sterke wisselwerking tussen de aanwezigheid van dit grotere aaneengesloten buurtgroen en andere tuinen. Waarnemingen van vogels, bijen, vlinders, muggen, vleermuizen, egels… in de privétuinen en in het Saffierpark zijn verbonden in dit buurtnetwerk.
Het Saffierpark en haar deels verruigde karakter maakt haar erg geschikt als veilig broedgebied voor vogels, zoogdieren en insecten. Al dan niet tijdelijk of op doortocht vinden ze er voedsel, schuilplaatsen, een partner… Maar liefst 29 soorten vogels, 9 soorten zoogdieren (steenmarters, egels, eekhoorns en 4 soorten vleermuizen) hangen graag in het Saffierpark rond. Het gebied is ook essentieel als groene verbindingsstrook tussen andere, al dan niet als natuurgebied erkende, groenzones in de buurt.
(uittreksels uit een brochure van BAF11)

Op zaterdag 16 november 2024 meldde Gazet van Antwerpen dat de provincie Antwerpen een vergunning heeft verleend voor het project, ondanks meer dan duizend bezwaarschriften, waaronder het mijne, en een negatief advies van de stad Mortsel, waar een klein stuk van het traject gelegen is. Het is een merkwaardige zaak, die provinciale vergunning, voor een project dat in fine door de provincie ook getrokken wordt. Rechter en partij?

Omwille van de aanleg moet de bestaande, historische groenstrook van de Saffierstraat verdwijnen. Deze heeft een belangrijke ecologische, beeldbepalende en maatschappelijke functie. Ze is, met haar bomen, haar volkstuintjes en haar natuurlijke pracht, een essentieel onderdeel van het stedelijk landschap “tuinwijk”. Deze tuinwijk, met de bomen en de volkstuintjes, werd in 1923 gerealiseerd naar ontwerp van de architecten Cols, De Roeck en De Vroey. Ze is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Tuinwijken Groenenhoek. De vaststelling is geldig sinds 29 maart 2019. (Ministerieel besluit Geert Bourgeois, 14 maart 2019.)
Het project brengt geen verbetering voor lokale verplaatsingen met duurzame middelen (te voet of per fiets). In tegendeel. Zoals de vaak gebruikte term “fietsostrade” ook doet vermoeden, beantwoordt het project aan eenzelfde logica als een autostrade: met zo weinig mogelijk “wrijving”, niet gestoord door lokaal fiets- en voetgangersverkeer en door de lokale omgeving en haar bewoners, worden snelle, verdere verplaatsingen bevorderd.
Het project beschadigt of zelfs vernietigt de leefkwaliteit in een overigens optimaal gelegen stedelijke buurt (nabijheid van een station en van talrijke commerciële en maatschappelijke faciliteiten). Daardoor bevordert het de stadsvlucht, wat niet de bedoeling van een duurzaam ruimtelijk en mobiliteitsbeleid kan zijn.
(uittreksel van mijn bezwaarschrift)

Tervuren

De terechte doelstelling van het fietsostrade-project is dat er voor de verplaatsingen meer gefietst en minder met de auto gereden wordt. Dan zou je verwachten dat er ruimte van de auto’s wordt afgenomen om aan de fietsen te geven, maar behoudens enkele zeldzame uitzonderingen gebeurt dat niet. Vaak zijn het wandelwegen, langs rivieren of in parken, voetpaden of woonstraten die tot fietssnelwegen “bevorderd” worden. Dijken worden verhard, waar ze beter gesloopt zouden worden. Natuur wordt vernield, en er wordt al eens een huis afgebroken. Zo dreigt in het historische park van Tervuren de Spaans Huisdreef door fietssnelweg F29 te worden ingepalmd. Zo wordt in de Merksemse havenwijk de kanaaloever als verkeersweg voor gehaaste fietsers ingericht, terwijl hij daar zowat de enige aantrekkelijke open ruimte is. Wat in theorie een jaagpad voor iedereen is, dus ook voor vissers of wandelaars, wordt tot fietssnelweg F5 naar Hasselt herleid. [Hetzelfde gebeurt met de Grensleie, aan de andere kant van het land. Jaren geleden heb ik meegewerkt aan de projecten om er wandel- en fietstraagwegen te creëren. Moet ik daar nu spijt om hebben?]

De Spaans Huisdreef in Tervuren, een mooie wandelweg, wordt een fietssnelweg.

Het jaagpad langs het Albertkanaal is als een verkeersweg aangelegd, waardoor het zijn waarde en mogelijkheden verliest als wandel- en verblijfsgebied naast een van de dichtstbebouwde buurten van Antwerpen.

de blik vooruit

Duidelijke tekeningen — met name een vergelijking van de bestaande en toekomstige toestand van de Saffierstraat, in doorsnede vooral — vindt men niet op de website van de stad Antwerpen. Met talrijke technische details is de ontwerptekening verhullend in haar precisie.
Overigens bestaat er iets verder, langs de spoorweg naar Mechelen, al een fietssnelweg, die zelfs zal worden versterkt met een brug over de Arbeidersstraat. Een verbinding tussen die twee zou niet moeilijk zijn, en zorgt voor een betere aansluiting aan het station van Berchem en de daar gelegen fietsparking. De manier waarop fiets-snelwegen worden gebouwd doet wel erg sterk denken aan de manier waarop dat destijds voor auto-snelwegen is gebeurd. De blik vooruit, slechts één objectief, zonder aandacht voor de omgeving die men doorsnijdt. En niet veel meer dan wat schamele correcties.

“Beoordeling [van de infrastructuur geschiedt] op basis van meetgegevens ivm breedte, afstand van de fietsruimte tot autoverkeer en de snelheid van de nabijgelegen weg.”
(uittreksel van de officiële kwaliteitsbeoordeling van fietssnelwegen — aan andere weggebruikers, met wie de ruimte wordt gedeeld, wordt niet gedacht)

« Oudere berichten Nieuwere berichten »

© 2026 moskenes.be

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑