Twee verkeersborden-totems, in Antwerpen en Gent

 

Op 1 juni 2027 wordt een nieuwe verkeerscode van kracht. [Eerst was 1 september 2026 vooropgesteld.] De nieuwe code wil een vereenvoudiging zijn, niet zozeer inhoudelijk als redactioneel. [Al is dat met de som van één federale en drie regionale codes niet vanzelfsprekend.] Toch worden ook enkele inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd. De speedpedelecs worden gebanaliseerd (dit is: vaker met fietsen gelijkgesteld), kinderen mogen tot hun twaalfde verjaardag op het voetpad fietsen (ook elektrisch), in Vlaanderen wordt de maxiumsnelheid in erven (voorheen woonerven) van 20 km/u naar stapvoets verlaagd en… voetgangersstraten worden afgeschaft. Versta: in woorden bestaan ze nog, in verkeersregels niet. Conform het (nieuwe) artikel 29 hebben rijwielen en speedpedelecs immers toegang tot de voetgangerszones.

Misschien kan die op het eerste zicht jammerlijke evolutie uiteindelijk gunstig uitpakken. Via een vermelding op de verkeersborden F103 (begin van een voetgangerszone) werden fietsers vaak stoemelings toegelaten, en waar dat niet het geval was, zag niemand het verschil — en werd er dus toch gefietst. Door het fietsen standaard wel toe te laten, kan paradoxaal genoeg een fietsverbod duidelijk worden aangeduid, met het bekende bord C11 (verboden toegang voor rijwielen).

Een ruimere presentatie en analyse, vooral vanuit het voetgangersperspectief, vindt u hier.