woonerf
De Overpoortstraat is een belangrijke verkeersader voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer, leveranciers en openbare diensten (waaronder reinigingsdiensten, die er veel werk aan hebben). Ze is ook een belangrijke studentikoze uitgaansbuurt (wat veel van de vuiligheid verklaart). De straat werd in 2022 als woonerf (!) heraangelegd, wat de begaanbaarheid niet verbeterd heeft.
brug
Annie Vande Wielebrug over de Watersportbaan
Sinds juni 2024 is de Annie Vande Wielebrug, genoemd naar een belangrijke Gentse zeilster en auteur, een welkome verbinding voor voetgangers en fietsers dwars over de meer dan twee kilometer lange watersportbaan. [Ik vind het wel vreemd: een zeilster voor een brug over een besloten plas waarop je niet zeilen kan.]
Behoudens de eigenzinnige ophanging, zowat het midden tussen een boog- en een balkbrug, die gelukkig het zicht over het water niet belet, is de brug een letterlijke vertaling van een technische norm, zoals die in het Vademecum fietsvoorzieningen (Agentschap wegen en verkeer, juli 2022) op pagina 124 staat. Ze is dan ook als een fietsvoorziening ontworpen. Elk voetpad is 150 cm breed, net genoeg voor één voetganger — of een voetganger met een hond — of voor een koppel hand in hand. Voor meer is het te smal, en zeker om te kruisen. Er ligt ook geen boordsteen aan, zodat het in feite niet meer is dan een ietswat uit de kluiten gewassen schuwstrook voor de fietsers, wat ook de onhandig wijkende en onvriendelijke borstwering verklaart. De belangrijkste kwaliteit van die voetpaden-schuwstroken is dat ze het vier meter brede fietspad vrij houden.
Deze brug is, behalve om de hond uit laten, blijkbaar niet bedoeld om te gaan wandelen, wat in overeenstemming is met de aard van de ruime omgeving, waar voetpaden of -wegen smal of onbestaande zijn, of omwille van rotondes en kruispunten grote omwegen maken. Gent is een boeiende stad, maar saaier dan de watersportbaan vind je er niet.