te hooi en te strooi
Ontdek mee het verrassende en avontuurlijke leven van de voetgangers in Antwerpen.
(van alle tijden)
wie ruimt dat op?
Deze plaatjes gaan over alle mogelijke hinder — bijna stond hier rotzooi — die je op de Antwerpse voetpaden vindt. De reeks is niet representatief, niet gebiedsdekkend — veeleer bepaald door waar ik kom en ga —, en wordt allicht nog aangevuld.
(november 2019 – augustus 2022)
Lees hier ook het standpunt Voetpad vrij van de Voetgangersbeweging.
van voeten en wielen
Wat voor de voetgangers écht telt, is het onderscheid tussen voeten en wielen.
Hier vind je enkele vereenvoudigde dwarsprofielen van straten, en cijfers over rijdende en geparkeerde fietsen, naast en op het voetpad.
(juni 2020)
prachtig, of gewoon goed
Nee, het is niet al kommer en kwel.
De voetganger wordt niet altijd en overal vergeten, er wordt ook wel eens aan hem gedacht.
(juni 2020; februari 2024)
niet zeuren
De heraanleg van de Grotesteenweg in Berchem, of wanneer het agentschap Wegen en Verkeer beweert dat het niet anders kan.
(augustus 2023)
een parkeer-erf in Merksem
De heraangelegde Rustoordstraat in Merksem heet een woonerf te zijn.
In feite is ze een parkeererf.
(augustus 2024)
een vluchtheuvel in Merksem
De halte Ringlaan is een belangrijke halte, maar de oversteekplaats is er niet naar.
(november 2024)
verboden openbaar vervoer
Een tram- of bushalte die je niet kan, of zelfs mag bereiken, zonder jezelf in gevaar te brengen, of een overtreding te begaan, het kan in Antwerpen. Enkele voorbeelden — er zijn er veel meer.
(mei 2020)
de cargo-fiets is een auto
Om te vermijden dat de cargo-fiets meer en meer misbruik maakt van zijn zogezegd fiets-zijn en de voetgangers ergert en terroriseert, is er maar een oplossing: behandel hem als een auto, althans in de stad.
(juli 2021)
kom nooit te voet van Het Kiel
Het kruispunt van de Kolonel Silvertopstraat en de Desguinlei zet iedereen, en vooral de voetgangers, op het verkeerde been.
(december 2022)
onthard het jaagpad langs de Zenne
In Vlaanderen zijn niet alleen de wegen, maar ook de dijken en de rivieren verhard.
(februari 2023)
doorwijspagina
Vindt hier een oude doorwijspagina (juni 2020) met korte items over de lange arm van de blinde voetganger in de Gitschotellei (Berchem), de hink-stap-voetganger op de Borsbeekse brug, de vliegende voetganger op de Van Eycklei aan het Stadspark, de Londenbrug, deelsteps, etc.
het dodelijk ongeval in Neerpelt hebben we (collectief) gewild
De Hamonterweg in Neerpelt ligt er sinds lang. Hij bestond al een eeuw voor er snelle auto’s kwamen…
(december 2022)
de Oosterweel-Groenendaallaan biedt géén goede oplossing voor voetgangers
Het Oosterweelproject voor de Groenendaallaan stuurt de voetgangers over een bult, weg van de straat, en is daarom — vooral bij nacht — onaantrekkelijkvoor voetgangers.
(juni 2020)
het is verboden Merksem te betreden
De nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal — aan het Sportpaleis — bevat nogal wat obstakels voor wie te voet naar Merksem wil.
(maart 2021)
armoede, de voetganger en het boodschappenkarretje
Wie vooroordelen wil kennen, moet naar de foto’s in de kranten kijken.
(september 2023)
voetgangers en ongevallen in cijfers
100 doden en enkele andere cijfers uit een rapport van VIAS.
(december 2020)
de fietsstraat is de toekomst
Lees hier waarom de fietsstraat ook voor voetgangers de toekomst is.
(september 2024)
met wat geduld komt alles terecht (misschien)
Soms duurt het lang, op de Borsbeeksebrug, voor iets (bijna) in orde komt.
(december 2023)
wie geeft ons onze trottoirs terug?
Het koninginnenstuk van de vergeten voetganger is ongetwijfeld de Mechelsesteenweg.
(juni 2020)
voetgangers willen voetpaden — de eerste voetgangersbarometer
Op 11 november publiceerden Tous à pied (Wallonië), Walk (Brussel), en de Voetgangersbeweging (Vlaanderen) de eerste editie van de Voetgangersbarometer.
(november 2023)
bedreigde natuur in Berchem
In Berchem is de 2,5 ha van het Saffierpark bedreigd… door een fietssnelweg. De bewoners verzetten zich.
(november 2024)
ruimte voor auto's op de Plantin en Moretuslei
De Plantin en Moretuslei heeft een prachtige naam, die klinkt als een klok. Het mooiste adres — maar Antwerpens mooiste straat is ze niet. Het is een verkeersgoot voor auto’s, en samen met de Generaal Lemanstraat de onaantrekkelijkste straat van de stad.
(april 2020)
verboden op de werf te komen — vooral als je daar woont
Alles voor de auto’s, weinig voor de fietsen en de trams, en niets voor de voetgangers: de Oosterweelwerken zijn gestart, en dat laat zich merken. Blijf weg van Schijnpoortweg en Groenendaallaan.
(december 2022)
welkom in Berchem station
Van welke kant je het ook bekijkt, Berchem-station is een voetgangervijandige omgeving.
(mei 2020)
de IJzerlaanbrug als zwakste schakel
De weg van Merksem naar Antwerpen is moeilijk, en dat ligt onder meer aan de nieuwe IJzerlaanbrug, die niet op voetgangers is voorzien.
(april 2020)
nauwelijks voetpad, maar véél ruimte om te fietsen
De Stanleystraat is een belangrijke fietsas, van het Centraal Station in Antwerpen naar de fietsostrade. Maar behalve een breed fietspad voor de twee rijrichtingen, werd er langs de gevels nog een tweede fietspad uitgevoerd, waardoor er voor de voetgangers nauwelijks wat overblijft.
(juni 2020)
Merksem vergist zich van ontharding
Aan een pleintje van de Melgesdreef werden niet de rijweg of de parkeerplaatsen, maar wel de voetpaden onthard.
(november 2021)
alles begint op het trottoir
“De basis van alle mobiliteit zijn de trottoirs. Alleen zijn ze vaak in een slechte staat of te smal.(…) Dat betekent dat je moet ingrijpen in straten en pleinen…”
Thomas Vanoutrive, professor mobiliteit aan de Universiteit Antwerpen en een van de bezielers van Straatvinken, in september 2020 in Gazet van Antwerpen.
(september 2020)
de voetganger van de 21ste eeuw
Het wordt steeds moeilijker voor de voetganger op het trottoir, met al die wielen groot en klein, oud en nieuw, snel en sneller, met of zonder motor, zonder of met lawaai en stank, rijdend, slalommend, of gênant geparkeerd.
(april 2019)
verkeersagressie
Van automobilisten op fietsers, en van fietsers op voetgangers.
Het recht van de sterkste, allicht, in het verkeer.
(juni 2021)
zonder woorden, en zonder haast
en zonder link
conflictvrij, of conflictarm?
De keuze van de Vlaamse regering om kruispunten voortaan conflictvrij aan te leggen…
(juli 2021)
het STOP-principe
(januari 2021)
zeven goede redenen, en drie slechte, waarom voetgangers rode lichten negéren
Het negéren van verkeerslichten is ook voor voetgangers een verkeers-overtreding, en dus strafbaar. Soms is het gevaarlijk. De zeven goede redenen hierna zijn dus wel een verklaring, maar geen legitimering van het voetgangers-gedrag. Misschien kunnen die redenen een aansporing zijn om voetgangers-vriendelijke straten en kruispunten aan te leggen.
(januari 2021 – juli 2022)
Voetgangersnegatie bij VIAS, is een aanvulling hierop.
groen licht voor voetgangers
Voor voetgangers wordt het moeilijker en moeilijker om bij en met groen licht een kruispunt over te steken.
(oktober 2024)
voetganger in (Noord-) Amerika
Voor voetgangers heeft (Noord-) Amerika veel meer te bieden dan men denkt.
(december 2023)
de zoeffiets is niet de oplossing, hij is het probleem
Snelheid en drukte sijpelen binnen, waar rust en kalmte, slenteren, zitten en spelen sinds kort op de auto heroverd was.
(juli 2017)
ook Gent vergeet de voetgangers
Overpoort en Annie Vande Wielebrug.
(november 2024)
zijn straten gevaarlijker dan het verkeer dat erop rijdt?
Méér voetgangers overlijden of worden gewond doordat ze op straat ten val komen, dan omdat ze worden aangereden door een voertuig.
(december 2024)
bakfiets
Deze bakfiets, in februari 2020 op de Borsbeeksebrug, overtuigde me om een reeks over de vergeten voetganger op te zetten.
Belgian Solutions
De naam voor de reeks, de vergeten voetganger, vond ik in maart 2020 in de Berchemlei in Borgerhout.
als Indianen in de stad
Wanneer voetpaden niets meer dan verharde bermen van fietspaden zijn.
Met de heraanleg van de Antwerpse Boomgaardstraat als voorbeeld.
(maart 2020)
wat corona ons bijbracht
Een terugblik op wat de corona-epidemie als verkeersregels voor voetgangers bracht, en (nog) niet bracht.
(mei 2020)
GR, nu ook voor domme mensen (als ik)
Waarin ik vaststel dat er in de signalisatie van de GR iets veranderd en verbeterd is.
(maart 2024)
de Graanmarkt
Heel veel meer dan deze foto’s valt er jammer genoeg niet te zeggen.
(mei 2023)
een zebra in de Paleisstraat
Goed bedoeld, slecht aangekomen.
(april 2023)
nieuw voor de voetganger van de 21ste eeuw
Nieuwe borden?
(mei 2019)
stop de step, en de stuipen
(februari 2021)
een kleine verkeerskwis
(oktober 2017)
deelmobiliteit versus leefkwaliteit
(april 2021)